Základní barva, čirý lak, barevný lak, metalíza, vícevrstvý lak, zasekané nečistoty, povrchové škrábance, oxidace, vodní skvrny, atd. Péče o lakovaný povrch se zdá být nejasná a složitá. Je však překvapivě jednoduchá, pokud se o lak pravidelně staráte a udržujete ho v dobré kondici. A pokud se objeví problém, je potřeba jej adekvátně vyhodnotit a na jeho odstranění použít správný přípravek. Leštěte, čistěte a voskujte. Je to tak jednoduché.

Uvodní obrázek k článku

V součtu všech detailingových prací a zkušeností je jedna věc jasná – dokonalý lak je tou nejlepší devizou. Naleštěná kola a chromové či sportovní doplňky jsou určitě skvělé, ale pokud tomu neodpovídá stav laku, je potřeba na něm zapracovat – vyleštit a navoskovat. Firma Mothers® začala s vosky a leštidly před desítkami let. A moc dobře tedy víme, jak perfektně připravit lak k dokonalosti. Tato část obsahuje rady a triky pro správné naladění sytosti barvy a hloubky laku.

Základní vrstva barvy

Než vůbec s lakem začnete cokoliv dělat, musíte o něm také něco vědět. Není to jen vrstva barvy jako doma na stěně, kterou prostě někdo natřel :-). Tradiční jednovrstvá automobilová barva (známá, ale stará, ačkoli je stále příležitostně používána) je vrstvou barvy aplikované na vrstvu základního nátěru, který byl nanesen na povrch karoserie, která byla antikorozně ošetřena. Vrstva staré klasické barvy mohla dosahovat tloušťky až 1 mm. U jednovrstvého laku pracujete přímo s vrstvou barvy, takže na leštícím mikrovláknu či kotouči jistě uvidíte zbarvení.

Téměř všechny současné tovární laky jsou vícevrstvé. Jsou navrženy tak, aby byly odolnější, a jsou vypalované v boxu nebo pomocí speciálních světel. Kovové části karosérie také mají antikorozní úpravu. Ať už je díl kovový, laminátový nebo plastový, vždy je pokrytý základním nátěrem, na který se nanáší tenká vrstva barvy, která je následně zalita silnější vrstvou bezbarvého laku. Při leštění vícevrstvých laků tak nedochází k úbytku barvy. Mějte na paměti, že barvu chrání průhledný lak – takže při leštění by se neměly leštící kotouče či mikrovlákna zbarvovat. Pokud vidíte na vícevrstvém laku matné mapy s bílými okraji, které se začínají loupat, jedná se o vrstvu samotné barvy, která nejde vyleštit a většinou je to již známka pro kompletní lakování.

Doplňující obrázek k článku

Odstraňování kontaminantů jako příprava na voskování

Použití Claye

Proč používat Clay? Protože spolehlivě odstraňuje zašlé a zasekané kontaminanty z povrchu laku jako polétavou rez, asfaltové tečky, a další, které poškozují automobilové laky na mikroskopické úrovni. Vyzkoušejte si: přejeďte rukou přes kapotu a přes plochy blatníků či dveří čistě umytého auta. Přestože byste asi čekali hladký povrch, ucítíte pod rukou spoustu malých výstupků, které jsou k laku pevně přichyceny – drobné lepkavé částice, prach, vzdušné nečistoty a ostré odštěpky, jako jsou mikroskopické kousky skla a kovů (mimochodem nikdy neparkujte auto v blízkosti železničních kolejí). Mycí rukavice, mikrovlákno, ani houba a šampon s vodou tady v žádném případě nepomohou. Pomůže jedině clay.

Mothers® již od 90. let prosazuje používání Claye a od té doby také prodal nespočet těchto zázračných sad.

Vždy se ale setkáte s lidmi, kteří nechápou, proč je tak důležitý. Možná vám toto video od Mothers® pomůže princip claye pochopit. Použití claye není tajemstvím a čím více lidí se o něm dozví, tím lépe bude o auta pečováno. Nejlepší pro začínající uživatele je Mothers® California Gold® Clay Kit nebo Mothers® Speed Clay 2.0.


Několik věcí, které je třeba vědět o používání Claye

  • Mothers® nabízí dva způsoby, jak vyčistit a dekontaminovat povrch laku:
    1. Tradiční clay – tento proces zahrnuje použití tvarovatelného syntetického tmelu pro odstranění hrubých a zasekaných nečistot.
    2. Nástroj Speed Clay 2.0 – tento nástroj je opatřen trvanlivou plyuretanovou vrstvou, která opakovaně odstraňuje nečistoty. To znamená delší životnost, větší počet použití a možnost clayovat při mytí vozu (nutně nevyžaduje detailer, stačí mycí roztok).
  • Zjednodušené vysvětlení toho, jak clay funguje. Představte si lak jako trávník a clay jako sekačku na trávu. Clay sbírá odolné nečistoty z laku stejným způsobem jako sekačka na trávu popadané listí z trávníku. Clay používá bezpečný a účinný kluzný efekt, který překonává přilnavost kontaminantů k laku a vytahuje a absorbuje zasekané nečistoty.
  • V některých případech mohou po odstranění kontaminantů (hlavně polétavé rzi) zůstat na již hladkém povrchu laku skvrny. Tomu nezabráníte, ale pořád je to lepší, než aby poletavá rez v laku zůstala, korodovala a dále vrstvu narušovala. Po dekontaminaci laku je tedy nezbytné použít leštěnku nebo čisticí vosk (vosk s abrazivy) pro zacelení narušené vrstvy laku.
  • Stejný efekt přilnavosti, který nastává při sušení jelenicí (pro pohyb po povrchu laku však musíte použít sílu), činí clay tak efektivní. Jelenice však neabsrobuje nečistoty a mohou tak poškrábat lak. Při správné lubrikaci povrchu (např. detailerem) clay po laku klouže a nežádoucí částice pohlcuje.
  • Clay funguje dobře i na nelakované povrchy jako vinyl, sklo a matné plasty. Clayem také můžete odstranit matný podstřik laku z chromu nebo ze samotného laku, ale také z jakéhokoliv jiného tvrdého nebo lesklého povrchu.
  • Při práci s clayem hleďte na značku, kterou chcete použít. Některé claye jsou velmi tvrdé a agresivní. Mothers® California Gold® Clay Bar a Mothers® Speed Clay 2.0 jsou poddajné a tím se snižuje riziko poškrábání povrchu. Claye od Mothers® jsou bezpečné pro všechny automobilové laky.
  • Nezapomeňte, že clay z laku odstraní vosk. Buďte připraveni znovu ochránit voskem tu část, na které jste clay použili a pokud plánujete leštění a voskování, udělejte to vždy až po dekontaminaci clayem.

Jak na dekontaminaci laku Clayem

Před použitím claye karosérii důkladně umyjte, špinavé auto rozhodně nelze clayovat. Vlastně lze, ale clay tím velmi rychle zanesete a zbytečně byste riskovali poškrábání laku. Při práci na čistém povrchu je účinek claye soustředěn pouze na odstranění odolných kontaminantů, které z laku neodstraníte běžným mytím.

Doplňující obrázek k článku

Při clayování udržujte umytý povrch neustále lubrikovaný detailerem (např. Mothers California Gold Instant Detailer), je to nezbytná součást celého procesu dekontaminace laku. Vrstva detaileru brání clayi přilepit se k laku a podporuje kluzný efekt.

Doplňující obrázek k článku

Nastříkejte detailer až těsně před použitím claye. Pracujte po menších částech. Přiložte clay a nechte jej jemně klouzat po povrchu laku. Ucítíte, jak se při pohybu zadrhává, což je známka toho, že s sebou sbírá i kontaminanty. Když začne clay po povrchu klouzat hladce bez zadrhávání, můžete přestat, otřete zbytky detaileru a presuňte se na další část.

S detailerem nešetřete, povrch musí být dokonale kluzký, aby clay přilnul pouze k odolným nečistotám, nikoliv k laku samotnému. Při nedostatečné librikaci se vám clay bude k laku lepit a může zanechávat šmouhy a zbytky a tím zkazit celkový finiš. Pokud by přece jen některé zbytky claye na laku zůstaly, aplikujte detailer a clayem je posbírejte. Nevěřte tvrzením, že voda stačí jako lubrikant pod clay, vždy používete raději detailer.

TIP – Nezapomeňte clay prohnětat
Před použitím je dobré clay v dlaních prohnětat, aby byl měkký a tvárný. Následně si utrhněte malou část a vymodelujte oválný tvar o velikosti čtyř prstů a tloušťce maximálně jeden centimetr. Během dekontaminace clay nezapomeňte přehýbat a znovu tvarovat, abyste ho měli vždy čistý. Pokud clay upustíte na zem, neriskujte kontakt nalepených kamínků, písku a prachu s lakem a raději tento kus vyhoďte. Z celé 100 g kostky claye vždy stačí použít pouze část. Doplňující obrázek k článku

Jak používat nástroj Speed® Clay 2.0

Jednou z výhod použití nástroje Speed Clay 2.0 je, že s ním můžete dekontaminovat lak, jako byste vozidlo myli. Zde je návod, jak to funguje:

Nejprve z povrchu laku důkladně opláchněte veškeré volné nečistoty. Pracujte postupně po částech. Omyjte povrch houbou nebo mycí rukavicí s připraveným mycím roztokem a opláchněte. Následně povrch opět „namydlete“.

Doplňující obrázek k článku

Namočte nástroj Speed® Clay 2.0 do dobře napěněného mycího roztoku, aby absorboval dostatek šamponu a byl pokrytý pěnou. Poté nástroj přiložte měkkou stranou na lak.

Doplňující obrázek k článku

Provádějte po povrchu rovné a překrývající se tahy dokud povrch nebude hladký na dotek. V případě potřeby nástroj znovu namočte a proces opakujte. Po skončení povrch opláchněte a přesuňte se na další část laku.

Doplňující obrázek k článku

Alternativně můžete použít Speed® Clay 2.0 s instant detailerem. V tom případě pracujte pouze na suchém a čístém povrchu. Pracujte po menších částech, přípravek vždy naneste na oblast cca 50 x 50 cm.

Doplňující obrázek k článku

Opět rovnými a překrývajícími se tahy nechte nástroj po povrchu klouzat, dokud nebude hladký. Zbytky detaileru otřete mikrovláknovou utěrkou a přesuňte se na další část.

Čerstvě dekontaminovaný povrch by měl být rozleštěn a navoskován
Rozmyslete si, jakou leštěnku a vosk na lak po dekontaminaci aplikujete. V sortimentu Mothers® naleznete i produkty leštěnka/vosk dva v jednom. Jedná se o California Gold® Carnauba Cleaner Wax nebo Synthetic Wax. Clay je velmi efektivní při odstraňování odolných nečistot a přilnavých částic, ale odstraňuje také vosk.

Doplňující obrázek k článku

Vyhlazení a začištění povrchu laku leštěním

První krok přípravy laku na voskování je dekontaminace, tedy odstranění odolných a přilnavých nečistot a nežádoucích částic z ovzduší a běžného provozu. Důkladným umytím a nasledným použitím Claye byste měli povrch perfektně připravit pro leštění.

Leštění je proces vyhlazování povrchu. V případě automobilových laků leštění znamená, že pracujete s povrchem laku tak, abyste zahladili povrchové i hluboké škrábance a odstranili nerovnosti a nedokonalosti jako drobé kazy, naleptané stopy od vodních skvrn nebo oxidaci. Zkrátka potřebujete získat dokonale hladký povrch.

Strojní leštění laku
Použití strojní leštičky vyžaduje správnou techniku a hlavně praxi. Strojní leštičky a k nim navržené přípravky jsou určeny výhradně pro profesionální použití. Tohoto průvodce jsme připravili a napsali pro uživatele pracující převážně ručně a v domácích podmínkách. Máte-li zájem dozvědět se více o strojním leštění, připravili pro vás v Mothers® dvě videa, která vám rozšíří znalosti v procesech leštění s našimi profesionálními produkty



Leštěnky/vosky – dva v jednom

Většina běžných spotřebních vosků bez ohledu na to, co se píše nebo také nepíše na obalu, jsou kombinací velmi jemné leštěnky a vosku na ochranu laku. Leštěnky/vosky – dva v jednom (v našem sortimentu Mothers® California Gold® Brazilian Carnauba Cleaner Wax a Mothers® California Gold® Synthetic Wax) jsou jednokrokové produkty, které vám ušetří peníze, čas i práci. Takové kombinaci lze jen těžko odolat. Agresivní brusné lešticí pasty pro profesionální použití můžete s klidem nechat zkušeným detailerům. Neštěstí existují vysoce kvalitní leštěnky od renomovaných výrobců jako je Mothers®, se kterými neriskujete poškození laku, pokud se s nimi pracuje dle předepsaných instrukcí. Jak můžete očekávat, pravidelné používání jemné kvalitní leštenky je pro lak daleko bezpečnější než občasné leštění agresivní brusnou pastou. Nicméně, pokud se chcete zdokonalovat, experimentujte s různými druhy leštěnek, abyste dosáhli toho nejlepšího výsledku.

TIP – Nechte leštěnku dělat svoji práci
Možná se opakujeme, ale nezapomeňte, že pokud pracujete s povrchem bezbarvé vrstvy laku, nesnažte se práci usnadnit používáním nadměrného množství leštěnky a přehnaného tlaku při leštění. Raději nechte pracovat samotnou leštěnku.

Doplňující obrázek k článku

Co dělat s většími škrábanci

Pokud škrábanec neucítíte po přejetí nehtem, je poškozena pouze bezbarvá vrstva laku a snadno ho odleštíte a nezůstane po něm ani stopa. Některé škrábance jsou však hluboké natolik, že je nelze jednoduše vyleštit. Pokud škrábanec po přejetí nehtem ucítíte, už se ho nepodaří zcela odstranit. Ani se o to nepokoušejte, hrozí poškození okolního povrchu. Můžete ho zkusit částečně zahladit hrubší leštěnkou jako je Mothers® Scratch Remover, ale nezapomeňte, že bezbarvá vrstva laku je opravdu tenká (tenčí než lidský vlas). Při leštění hlubších škrábanců pracujte jemně a z různých úhlů, hlavním cílem je snížit jeho viditelnost, nikoliv ho odstranit (protože to ani není možné).

TIP – Jak na oděrky a škrábance
Pro leštění hlubších škrábanců nebo oděrek budete potřebovat brusnou lešticí pastu nazývanou též „rubbing compbound“. Obsahuje agresivní částice, takže ji používejte s citem a bez velkého tlaku, abyste nepoškodili okolní povrch.

U více viditelného poškození laku se bez hrubší leštěnky neobejdete. Jsou to převážně místa kolem klik, hrany kapoty a víka kufru, hrany dveří a mezidveřní prostory nebo nášlapná místa u prahů při nastupování a vystupování.

Doplňující obrázek k článku

Při leštění nezapomeňte, že používáte abrazivní leštěnku, která by mohla při nesprávném použití poškodit bezbarvý lak nebo oslabit hloubku jednovrstvé barvy. Nepoužívejte sílu a nadměrný tlak – nechte pracovat přípravek. Mothers® vyrábí pro leštění těchto míst California Gold® Scratch Remover – leštěnku, která není tak hrubá a na leštění lokálních škrábanců je nejvhodnější.

Doplňující obrázek k článku

Scratch Remover je uživatelsky přívětivý a snadno použitelný, zároveň dostatečně silný, aby zamaskoval výraznější škrábance a pomohl zahladit vážnější defekty laku.

Doplňující obrázek k článku

Proces aplikace

Rovnice pro úspěch je jednoduchá: pracujte po částech, vosk nanášejte lehce a rovnoměrně, používejte rovné krouživé pohyby s překrýváním jednotlivých tahů. Při aplikaci jakéhokoliv vosku či leštěnky používejte jedině čistý hadřík ze 100% bavlny nebo mikrovlákna (např. naši Mothers® Microfiber Ultra-Soft Polishing Cloth) či pěnový nebo mikrovláknový aplikátor. Je to na vašem osobním uvážení, čím vosk nebo leštěnku aplikujete, aby pro vás práce byla pohodlná. Čeká vás spousta pohybu. Platí jednoduché pravidlo: povrch aplikátoru musí být kvalitní a vyroben z mikrovlákna, 100% froté česané bavlny nebo 100% pěnového polyuretanu. Mikrovláknové aplikátory s pěnovým jádrem jsou nejpopulárnější, ale kvalitní utěrka je samozřejmě také vhodná, když si ji přeložíte, abyste s ní mohli pohodlně a dlouhodobě pracovat. Pokud používáte tuhé vosky, je dobré si aplikátor nejprve navlhčit kapkou detaileru nebo vody, u tekutých leštěnek a vosků to není třeba.

TIP – Ochrana plastových částí při leštění nebo voskování
Abyste ochránili plasty blízko lakovaných povrchů, které chcete leštit nebo voskovat, aplikujte na ně ještě předtím vyživující přípravek na plasty a gumu (např. Mothers® Protectant). Čerstvě ošetřené nelakované plasty lépe odolají šmouhám od vosku nebo leštěnky. Doplňující obrázek k článku

Doplňující obrázek k článku

Nepoužívejte příliš mnoho leštěnky či vosku. Opakovaná aplikace menšího množství přípravku funguje lépe, a navíc se vám s ním bude lépe pracovat. Mějte na paměti, že méně a častěji je ve výsledku více. Používáte-li tekutý výrobek, nanášejte jej na aplikátor, nikoliv na povrch, jinak by na laku mohly zůstat sytě tmavé pruhy. Platí to obzvlášť pro jednovrstvé laky.

TIP – Rovnoměrné a kontrolované nanášení pomocí aplikátoru
Pro aplikaci leštěnky nebo vosku platí pravidlo méně je více. Několik tenkých vrstev je ve výsledku o mnoho lepší. Nepoužívejte na aplikátor velký tlak, pracujte s jemností a lehkostí, vyhnete se tak nežádoucím šmouhám. Přípravek nanášejte vždy na aplikátor, nikdy přímo na povrch. Doplňující obrázek k článku

Leštěnku nebo vosk aplikujte po částech. Neměli byste pracovat na celé karosérii najednou. Zaměřte se na detaily, rozhodně nespěchejte. Také samotné přípravky mají různou dobu zasychnání/tvrdnutí. Nechcete se ocitnout v situaci, kdy pracujete na jedné části, ale druhou byste potřebovali setřít/doleštit. Vždy mějte připravenu čistou utěrku, abyste mohli kdykoliv utřít zbytky leštěnky či vosku z míst, kam nepatří.

Doplňující obrázek k článku

S aplikátorem pracujte kruhovými pohyby sem a tam a dalším tahem vždy částečně překryjte ten předchozí. Samotný pohyb však není tak důležitý jako tlak na povrch laku. Nanesení a setření vosku je samozřejmě v pořádku, ne však když je tlak na povrch moc velký. Jemnost a lehkost je pro tento proces klíčová. Rychlý, křečovitý pohyb rozhodně není na místě, raději za vás nechte pracovat aplikátor s leštěnkou nebo voskem. Pokud vám dochází síly, pracujete moc rychle a zbytečně agresivně. Aplikátor v průběhu otáčejte, abyste předešli nerovnoměrnému nanášení a šmouhám. Musíte vidět, jak povrch získává zpět svůj lesk. Zachovalé laky zpravidla vyžadují obecně méně úsilí.

Doplňující obrázek k článku

Vosk nechte zaschnout, dokud na povrchu nezmatní, avšak pozor, aby nezačal lepit. Sledujte ho, jak zasychá, a poté rozlešťujte čistým mikrovláknovým ručníkem. Pokud má přípravek tendenci zůstávat na povrchu laku, nechali jste ho schnout příliš dlouho. Pokud se vám nanesená vrstva zdá vlhká a při utírání se rozmazává, nechte ji naopak ještě chvíli vytvrdnout. Doba schnutí se u produktů liší a je ovlivněna také venkovní teplotou a okolní vlhkostí, takže buďte připraveni neustále sledovat povrch a proces tvrdnutí vosku. K rozlešťování vosku a stírání zbytků leštěnky používejte mikrovlákno nebo 100% froté bavlnu. Utěrku často otáčejte, případně dle potřeby vyklepejte nebo použijte novou.

Leštěnku ani vosk nikdy nepoužívejte na matný lak
Automobily v základovém nátěru nebo s matným či saténovým lakem (vlastně všechny povrchové úpravy, které nejsou lesklé) byste rozhodně neměli leštit ani voskovat. Bylo by na škodu měnit vizuální charatker povrchu laku, který měl mít výše zmíněný efekt. Tyto specifické povrchové úpravy vyžadují pravidelné mytí, jelikož daleko více přitahují nečistoty oproti tradičním lesklým lakům. Doplňující obrázek k článku
Karnaubský vosk nikdy neznamená 100% obsah přírodní karnauby
Neexistuje vosk, který by obsahoval 100% přírodní brazilské karnauby. Ve své nejčistší formě tak, jak ho naleznete v přírodě, má karnaubský vosk konzistenci někde mezi kouskem tvrdého plastu a dřeva. Zkrátka nic, co byste chtěli aplikovat na svůj vůz. Proces úpravy karnaubského vosku pro použití na automobilové laky vyžaduje použití dalších chemikálií, takže kvalitní karnaubský automobilový vosk bude obsahovat maximálně 35% čisté přírodní složky. Doplňující obrázek k článku

Doplňující obrázek k článku

Po skončení leštění nebo voskování dané části zkontrolujte ruzná zakoutí, skuliny a k nim náležící lišty nebo plastové díly, které by mohly nechtěně zachytit použitý přípravek. Jsou zde dva hlavní důvody, proč to udělat. Za prvé může leštěnka nebo vosk zanechat viditelné bílé stopy, které bijí do očí a kazí celkový dojem. Za druhé můžou přípravky na plastových částech zanechat šmouhy, které se dají jen stěží odstranit.

TIP – Jemné detailingové kartáčky
Zbytky vosku nebo leštěnky se mohou hromadit v záhybech, skulinách a kolem lišt nebo znaků. Použijte jemné detailingové kartáčky ke snadnému odstranění nežádoucích nánosů přípravku. Můžete je též využít k odstranění prachu a špíny z těchto těžko přístupných míst. Doplňující obrázek k článku

Odstranit zbytky přípravku, které zůstaly po voskování, je snadné, pokud to uděláte hned (mikrovlákno vám jistě poslouží). Ale pokud je přehlédnete a vosk zaschne, pomohou vám nejlépe detailingové kartáčky. U nelakovaných plastů, které mají skvrny od vosku či leštěnky vyzkoušejte Mothers® Protectant a hadřík. A pokud nepomůže ten, zkuste ještě Mothers® Naturally Black® Trim & Plastic Restorer. Ve velmi obtížných případech voskem zasažených plastů doporučujeme použít Mothers® Back-to-Black® Heavy Duty Trim Cleaner, jako poslední záchranu.

Doplňující obrázek k článku

Udržování čerstvě navoskovaného povrchu

Drobné nečistoty a prach můžete mezi mycímy cykly snadno odstranit bez použití vody. Přípravky Mothers® California Gold® Spray Wax, Waterless Wash & Wax nebo Instant Detailer spolu s přípravkem Speed® Spray Wax udrží váš lak čistý bez velkého úsilí. Pravidelná údržba laku pomocí těchto přípravků může také prodloužit interval mezi jednotlivým mytím a zabraňuje zachytávání špíny a nečistot.

Příprava laku a voskování